Tänään hollantilaisella on synttärit! Kertyneitä vuosia kunnioitettiin eilen asianmukaisin juhlallisuuksin ja tunkemalla parikymmentä henkilöä meikäläisten yksiöön. Sopu sijaa antaa ja kakku keventää mieltä. Mä vaadin saada leipoa, mutta niin vaati hollantilainenkin, joten laitettiin pystyyn varsinainen kotileipomo. Hollantilainen aloitti onneksi jo perjantaina kun mä olin vielä töissä, joten mahduttiin ihan hyvin keittiöön kaikkien kaakkujemme kanssa.

Hollantilainen halusi tehdä Jamie Oliverin ohjeistuksen mukaisen leivän, johon rullattiin sisälle jos jonkinlaista herkkua. Taikina oli ihan valtava, joten leipiä tuli kaksi. Sisältä löytyi keitettyjä kananmunia, parmankinkkua, gaudajuustoa, aurinkokuivattuja tomaatteja ja basilikaa. Namnam. Hieman olin skeptinen taikinanteon suhteen, koska kun mä tulin töistä, oli kaveri levittänyt leipomisalustalle kilon jauhoja, tehnyt sen keskelle reijän, ja oli juuri kaatamassa vettä siihen reikään. Mä ehdotin kulhon käyttöä normaalien ihmisten tapaan, mutta Jamie on kuulemma käskenyt tehdä just niin. Uhkailin että joutuu itse siivoamaan, ei auttanut. Kyllä se sitten niinkin luonnistui, mä olen ehkä vaan itse liian tavisleipuri. Leipä oli maukasta, tosin ensi kerralla ei laiteta tavallista suolaa yhtä paljon kuin ohjeen mukaan pitäisi laittaa merisuolaa.

leip%C3%A4-normal.jpg

Mun töissäollessa oli pyöräytetty myös esimerkillisen hieno (ja hyvänmakuinen) omenapiirakka. Mikä siinäkin on, että suomalaiset omenapiirakat on sellaisia taikinapyörylöitä, joissa on pari omenalastua päällä, ja missä tahansa muualla Euroopassa laitetaan kunnolla omenaa täytteeksi..?

DSC07783-normal.jpg

Mä olin booli-, kakku- ja muffinsivastaava. Halusin jotain talvista boolia kun kohta joutuu kumminkin taas lipittämään mansikkaa eri muodoissa. Olin ihan varma että jossain vielä myydään vaaleaa glögiä, ja metsästin sitä ympäri kaupunkia..ei ollut Prismassa, Tarjoustalossa, Valintatalossa, eikä Siwassa. Aloin vaipua epätoivoon, kunnes keksin Stockan herkun, ja siellähän oli sitäkin herkkua. Boolista en ottanu kuvaa, mutta voin kertoa että se oli hyvää. Kokeilkaa vaikka sekoittaa:

1 pullo kuivaa valkoviiniä

3 litraa valmista, vaaleaa glögiä

1,5 litraa alkoholitonta omenasiideriä (jos löytyy, niin kuivaa)

0,5 litraa kirkasta viinasta (meillä oli 35% vahvuista hollantilaista jeneveriä)

Pinnalle kellumaan appelsiinilohkoja, kokonaisia neilikoita ja 2-3 kanelitankoa.

Jos väkeä on vähemmän, niin puolita ohje. Ei mitään hajua että kuinka voimakasta tuosta tuli, ei varmaan kovinkaan. Ei ainakaan maistunut viinakselta, vaan hyvältä.

Sitten mä tein suklaamuffinseja, niinkun aina. Hajottaa toi suklaan raastaminen, mutta onneksi on Tupperin juustoraastinmylly, jolla homma hoituu vähemmän sotkuisasti. Suosittelen! Tällä voi myllyttää juuston ja suklaan lisäksi myös esimerkiksi pähkinöitä ilman että rystyset raastuu mukana.

mylly-normal.jpg

Mulla oli kaapissa kivan väriset muffinssikipat Hollannista. Päälle pursotettiin joulun ylijäämäiset sokerikuorrutteet.

herqui-normal.jpg

Mä olen ottanut jo joulukoristeet pois (jo pelkästään siksi, että joulukuusi olisi vienyt ainakin kahden ihmisen seisomapaikan..). Mutta olen saanut uskoteltua, että vielä on ihan jees pitää talvikoristeita ja talvivaloja.

Olin luvannut kermaisen täytekakun synttärikakuksi. Vähän paljon luvattu sikäli, etten edelleenkään osaa tehdä sokerikakkupohjaa. Naurakaa vaan, mutta niillä on tapana meikäleipurin uunissa lähinnä palaa poroksi tai räjähtää pitkin uunia. Osaan leipoa kaikenmoista, mutten niitä. Onneksi on valmiit kakkupohjat..

Oli alunperin tarkoitus tehdä yhteen väliin caipirinha-mousse, koska sitä olen saanut maistella usean Elinan tekemän kakun välissä. No tietenkin sen olennaisen ainesosan, Caipirinha Drink Mixin, valmistus on lopetettu, ja älysin tämänkin vasta kun olin juossut kaikki mahdolliset kioskit läpi! Otin käyttöön suunnitelman B ja kakkuun tuli ekaan kerrokseen Lime curdia, ja sen päälle lime-valkosuklaarahkan ja maustamattoman tuorejuuston seos.

limecurd-normal.jpg

Seuraavaan välliin olin ajatellut valkosuklaamoussea. Nokkelana naisena käytin vähemmän maitoa kun mitä pussissa määrättiin, ja sitten nakkasin sen moussen parvekkeelle odottamaan vuoroaan. Mousse oli tietysti jo aivan jähmettynyt, kun oli tarkoitus levittää se kakulle. (en mä edes tajunnut et ulkona oli melkeen kymmenen astetta pakkasta..heh). Sain sen kuitenkin räävittyä kakkupohjan päälle, ja raastoin vielä valkosuklaata päälle.

mousse-normal.jpg

Kermajuttua mä stressasin, koska en ole koskaan oikein pärjännyt pursotushommissa. Muutamaa blogia vakoiltuani mulle selvisi, että kakku kannattaa ensin sivellä kermalla, jotta pursotukselle on parempi tarttumapinta. Ja tottahan se oli!

DSC07773-normal.jpg

Pursotuskermaan lisäsin Kinuskissan ohjeen mukaan vaniljakreemijauhetta ja tomusokeria. Kreemijauhe antoi vienon vaniljaisen maun, mutta erityisesti teki siis kermasta jämäkämpää ja helpompaa pursottaa. Mä en tiedä mitä mun päässä liikkui, kun päätin kokeilla korikuviopursotusta..en ole koskaan aiemmin sellaista tehnyt. Olen sellaisia vaan nähnyt ja pitänyt sitä niin coolin näköisenä, että oli pakko kokeilla. Kyllä se kori oli joltain osin aika repaleisen näköinen, mutta who cares. Opin myös sen, ettei siinä pursottaessa kuulu haaveilla kieli keskellä suuta, vaan liikkeen tulee olla nopea. Mä vaan pursotin ja hitailin, niin tuli tosi paksut kuorrutukset. Onneksi oli leveä lautanen.

DSC07775-normal.jpg

Kakkuun kiipesi sokerinen lumiukko. Vähän oli pienet koristeet kakun kokoon nähden... Takana on muuten mun uusi PartyLite piparkakkukoju. Oli pakko saada se entisestään olleen kastanjamökin lisäksi.

DSC07769-normal.jpg

En mä tuohon kakkuun ihan 100% tyytyväinen ole, mutta olkoot. Maku oli hyvä kyllä, eikä jäänyt kun pienet palat meille krapula-aamiaiseksi! Lopuksi vielä hyvä vinkki, jota noudattamalla ei juo liikaa. Laita juomat pakkaseen, ja unohda ne sinne vuorokaudeksi. Eivät varmasti ehdi sulaa ennen baariinlähtöä...hmph!

DSC07784-normal.jpg